-Disebalik...Lens@ Kehidupan-

" -Pelbagai Kisah Mampu Diungkapkan.....-"

Lens@bah_izz

Ingat-Ingat Sebelum Nak Makan....

Published by ab@h_Izz under , on Friday, January 21, 2011
.
Just nak share...ni pun aku ambik petikan dari kata-kata Dr Fadzilah Kamsah berkenaan pasal makan, mungkin ada yang ambil kisah pasal bab-bab makan ni...ada pula main belasah jer,tolak batu dan kayu & kat mana pun boleh, ada yang betul-betul cerewet dan sebagainya.

Itu tak mengapalah..nak makan,nak melahap atau mengketedarah ker...terpulanglah..tapi sebelum tu,kita tengok apa yang Dr.F katakan pasal makan ni.......
" Alhamdulillah.....ni dulu2 aku baru habis makan...hi..hi2"
  •  Orang yang makan sampai habis tidak tinggal sedikit pun makanan walau sebutir nasi di pinggannya
= cermat, tertib, tidak boros.
  •   Orang yang makan tetapi di pinggannya masih terdapat sisa makanan dan banyak makanannya yang tidak habis dimakan
= boros, tidak berapa peka, kurang teliti.
  •   Orang yang suka makan daging putih (ayam dll)
= sabar, tidak suka marah.
  •   Orang yang suka makan daging merah (kambing, lembu dll)
=suka marah, tidak dapat mengawal diri.
  •   80% penyakit berpunca daripada makan.
  • Orang perempuan lebih peka soal makan berbanding lelaki. Atas
faktor itu, perempuan lebih panjang umur berbanding lelaki (asbab)
  •   Nabi kunyah 40 kali ketika makan.
  •   Makanan boleh jadi racun dan boleh jadi ubat. Makan sesuatu makanan hendaklah berpada-pada.
  •   Makan yang terbaik adalah sebelum maghrib ketika matahari masih ada.
  •   Jangan makan terlalu kenyang kerana nisbah makanan dalam perut
adalah 1/3 sahaja. Perut perlu menampung 1/3 makanan, 1/3 air dan 1/3
udara.
  •   Tidak baik jika makan tengah malam. Nabi jika lapar tengah malam, nabi minum susu panas.
  •   Jangan makan buah selepas makan. Makan buah sebelum makan kerana dapat membantu penghadaman.
  •   Makan sewaktu lapar, berhenti sebelum kenyang.
  •   Elok makan berjemaah kerana hidayah Tuhan turun mencurah-curah.
  •   Di tangan kanan kita mengandungi 18 enzim penghadaman. Jadi makanlah menggunakan tangan.
  •   Minum sejam sebelum makan dan sejam selepas makan.
  • Makan hanya 1 lauk saja. Jika makan ikan, ikan saja. Jangan campur ikan, daging, ayam dsb....
(by Dr Fadzilah Kamsah)

p/s : Ada sesaper nak tambah lagi...bolehlah, nanti boleh belanja makan angin, kalau tak dapat jangan makan hati...hi..hi2

Wassalam....
Share

11 Comments...TQ:

NzA said...[Reply to comment] @ 1/21/11, 9:25 AM

TQSM 4 sharing......
mmg kena jd makan utk kesihatan.....

h o n e y said...[Reply to comment] @ 1/21/11, 9:31 AM

salam.thanks for sharing. info yg menarik.

ab@h_Izz said...[Reply to comment] @ 1/21/11, 10:34 AM

@Nza
@ honey
....Sama2 ambik yang berkat..

|| NaFiRaa || said...[Reply to comment] @ 1/21/11, 12:35 PM

info yang sgt baik.. tq..:)

wahida said...[Reply to comment] @ 1/21/11, 1:11 PM

adeh la..berenti sebelum kenyang susah nak buat la...huhuhu...

Kembara Perantau said...[Reply to comment] @ 1/21/11, 9:23 PM

wei ni bukan makan kedaroh niee...wakakakaka

Hairil Rizal said...[Reply to comment] @ 1/22/11, 10:14 AM

Saya antara mereka yg kena amik serius pesanan tu...

Miecyber said...[Reply to comment] @ 1/22/11, 4:08 PM

Panduan yang berguna..

Dana 1MDB : Q & A

adrenalina said...[Reply to comment] @ 1/23/11, 9:09 AM

antara breakfast, lunch n dinner...breakfast lah yg paling penting kerana kita perlukan ambil tenaga yg cukup untuk bekerja seharian =)

ab@h_Izz said...[Reply to comment] @ 1/23/11, 1:43 PM

@adrenalina

betul2..tu yg slalu org kampung makan nasi/yg berat2..sebab nak keluar peluh banyak..oklah tu..tapi kita sebaliknya...

ab@h_Izz said...[Reply to comment] @ 1/23/11, 1:44 PM
This comment has been removed by the author.

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

ShoutMix chat widget