-Disebalik...Lens@ Kehidupan-

" -Pelbagai Kisah Mampu Diungkapkan.....-"

Lens@bah_izz

Patutkah Yang 'Bongsu' Dimanja....

Published by ab@h_Izz under , , on Tuesday, December 28, 2010
.
" Anak kau ni yang nombor berapa.?"...
............" Ni, yang bongsu..".......

" Ohh...patutla pun  Manja..."


Dah biasa dengarkan dialog-dialog cam ni,yang biasanya begitu sinonim mengaitkan antara bongsu dengan manja. Aku pun tak berapa pasti Manja tu maksudnya macam mana. Dari segi pemahaman dan pandangan peribadi aku mungkin manja sebagai anak ni boleh dikategorikan sebagai manja dengan :

 Kasih sayang yang diberikan oleh ibubapa yang berlebihan terhadap sesesorang anak . Sayang sangat kut sampai sanggup buat apa sahaja dan...

Anak-anak pula lebih suka bergantung harap dari ibubapa dari pelbagai sudut dan keadaan.


izz ukasyah...kini dialah yang bongsu....
Okay..berbalik pada tajuk yang dinyatakan....Yang pastinya aku bukan anak yang bongsu, dan yang belum pasti , kat atas tu adalah anak aku yang bongsu setakat ini, mungkin...sebabnya yang ni pun dah ke-4. Belum ada perancangan lagi...Alhamdulillah..setelah 1,2,3 dan akhirnya nilah hero yang satu. Kakak-kakaknya begitu sayangkannya....mungkin dialah yang paling comel kut, tapi aku tau mereka ni sayang sangat2 padanya. Aku lak..cam biasalah, dah kecik sekali,mestila sayang lebih sikit kut...tambah-tambah boy kan!. 

Tapi tak sedap la pulak, tu lah...takkan dah besar nanti dia pulak yang Manja..kalau perempuan takper la.

Isshh..ishh..Izzz

Share

19 Comments...TQ:

Insan Marhaen said...[Reply to comment] @ 12/28/10, 12:50 AM

yang bongsu tu nakal lebih..

ab@h_Izz said...[Reply to comment] @ 12/28/10, 2:45 AM

@Insan Marhaen

itulah IM, kadang2 sebab dah terlalu disayang2..dan tak de sapa yang nak marah2 , tu yang jadi macam tu...silap2, malas pun bertambah2..

nza said...[Reply to comment] @ 12/28/10, 7:20 AM

dr pngalaman akak, kita beri kasih syg sama rata ttp yg bongsu ni ada kakak tmpt dia brgntung harap..sbb tu byk brgntung pd org lain...trkdg mrk cipta sndiri kemanjaan tu...hu....

ab@h_Izz said...[Reply to comment] @ 12/28/10, 8:43 AM

@nza

betul jugak..dah bongsu dan mempunyai kakak abang diatasnya, tentulah selalu meminta2.. manja buat2 takper kut jangan mengada2..ha..ha2..TQ

luahfikiran said...[Reply to comment] @ 12/28/10, 9:06 AM

SALAM,
SAYANG YANG BONGSU TAK BEERTI TAK SAYANG YANG LAIN ! MUNGKIN PERHATIAN YANG DIBERIKAN LEBIH SIKIT ! TAK KAN SETAKAT 4 JE ?

ab@h_Izz said...[Reply to comment] @ 12/28/10, 9:58 AM

@luahfikiran

salam LF, sayang semua..lazimnya yg bongsu ni selalu akan dapat lebih..perhatian dan kasih sayang..n dari segi lain..

..LF..untuk setakat ni ha..ha2..ada rezeki Alhamdulillah..:)

wida said...[Reply to comment] @ 12/28/10, 11:52 AM

salam perkenalan..tq sudi singgah blog sy.nak follow blog ni..jrg jumpa blog yang "kebapaan" cam ni..hehe.

ab@h_Izz said...[Reply to comment] @ 12/28/10, 12:08 PM

@wida

.ye ker..ehh banyaklah..anyway thanks

gadisBunga said...[Reply to comment] @ 12/28/10, 1:12 PM

kdg2 sulung pun manja. hihihi

adik bongsu saya pandai berdikari. mungkin sebab adik kakaknya yg sebelum dia tu terlebih dimanjakan kot.

ab@h_Izz said...[Reply to comment] @ 12/28/10, 1:19 PM

@gadisBunga

itu GB kut..baguslah cam tu..boleh dapat semua tak..manja yang tak manja..lawan pada manja la tu..

|| NaFiRaa || said...[Reply to comment] @ 12/28/10, 1:41 PM

memang manja kot.. adik bongsu saya pon manja dan dimanjakan.. semua bende mintak mesti dapat.. kalo mak ayah x beli.. abang kakak dia belikan~ kekeke

Ujang9897 said...[Reply to comment] @ 12/28/10, 2:07 PM

bongsu kecik2 mmg ngada2..hehe

ab@h_Izz said...[Reply to comment] @ 12/28/10, 3:21 PM

@|| NaFiRaa ||

betul jugakkan..tak dapat kat kita dia minta kat kakaknya...mesti dapatnyer..tambah2 lagi dialah yg sangat2 disayangi...

ab@h_Izz said...[Reply to comment] @ 12/28/10, 3:26 PM

@Ujang9897

kecik2 takper kut..jgn besar2, sampai dah kahwin pun mengada-ngada.

Asrul "iLham" Sany said...[Reply to comment] @ 12/28/10, 5:46 PM

tak tau ar, anak bongsu memang manja walaupun cam ne pun.hohohoho

ainnoraini said...[Reply to comment] @ 12/28/10, 10:06 PM

saye pun ank yg bongsu jugak...
ade la terlebih sikit dimanjakan...tak minta pun dimanjakan tapi yg pasti ape yg dihajati pasti dpt...

lagipun atas saye abg,jarak umur agak jauh jugak....

ade 3kakak n 3abg....

Citarasa Rinduan said...[Reply to comment] @ 12/28/10, 11:08 PM

hehehe..
anak saudara ayu tiak manja..ingat bungsu..rupanya dah 4tahun ..kak long engandung lagi..

ab@h_Izz said...[Reply to comment] @ 12/29/10, 1:04 AM

@ainnoraini

waa..bestla tu..apa yang dihajati pasti dapat...dapat pulak ramai abang dan kakak..tak dapat yang ni..mintak yg tu kan..:)

ab@h_Izz said...[Reply to comment] @ 12/29/10, 1:07 AM

@Citarasa Rinduan

betul2..ingat dah bongsu dah, rupa-rupanya sudah tukar..so, peranagi pun kena tukarlah yer..haru tu..

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

ShoutMix chat widget