-Disebalik...Lens@ Kehidupan-

" -Pelbagai Kisah Mampu Diungkapkan.....-"

Lens@bah_izz

Kalau Nak Cari Salah.....

Published by ab@h_Izz under , on Monday, December 13, 2010
" Beribu Kebaikan Yang Dibuat.....Boleh Dihapuskan Oleh Hanya Satu Kesalahan Yang Dilakukan" 

Biasalah, kalau benda yang buruk atau yang salah selalunya orang akan selalu ingat....Ada yang ingat sampai mati dan ada juga yang sampai tak akan maafkan di dunia akhirat. Begitulah bezanya....tapi kalau selalu  buat baik pun , kadang-kadang tak pandang pun. Ntah ingat ke tak ingat.....Itulah lumrah kehidupan sebenar.

Kalau nak cari kesalahan orang , memang senang, tapi memang payah nak melihat kesalahan sendiri.  Kalau orang tu nak cari salah kita,walaupun tak jumpa dia akan cari jugaklah salah tu,walaupun itu mungkin kesalahan yang tersangat-sangat kecil. Macam pepatah idon ni cakap...layannz

" Kesalahan orang lain dibeberkan seperti menampi dedak, tetapi kesalahan sendiri disembunyikan seperti pemburu burung unggas yang menutupi dirinya dengan ranting pohon."
Nasihat untuk diriku dan semua......
Janganla macam ni....cubalah untuk kita 
menjadi pemaaf & saling bermaafan.

## picture from google..tq
Share

11 Comments...TQ:

RIS-FAMILI said...[Reply to comment] @ 12/12/10, 8:01 AM

Statement yang ada benarnya.
Setuju sesangat.

Insan Marhaen said...[Reply to comment] @ 12/12/10, 10:21 AM

alangkah damainya jika semua kita mencari jabat tangan bukan telunjuk jari.

tetapi kita sendiri kekadang tak sedar kita juga sedang menunjuk jari kepada orang..

Hairil Rizal said...[Reply to comment] @ 12/12/10, 10:30 PM

Kalau kita semua bertekad utk perbaiki diri dahulu sblm cuba perbaiki orang lain, insyaAllah semuanya akan lebih baik, ceria dan lancar!

AngahSayang2314 said...[Reply to comment] @ 12/14/10, 2:43 PM

cari kesalahan sediri dahulu baru lah kata org lain salah jika kita betul baru lah kata kita tak salah

Kembara Perantau said...[Reply to comment] @ 12/14/10, 6:45 PM

Kebiasaanya begitulah kesalahan org lain memang kita nampak...dan kenapa mencari kesalahan orang di sebabkan mahu menutup kesalahan sendiri....

napa ada topik nie nasir hahahaha

abah_izz said...[Reply to comment] @ 12/14/10, 7:40 PM

@RIS-FAMILI

statement yg kadang2 kena batang hidung sendiri gak...

abah_izz said...[Reply to comment] @ 12/14/10, 7:48 PM

@Insan Marhaen

betul tu IM,satu tunjuk orang lain..4 lagi tunjuk kat kita..hi..hi2

abah_izz said...[Reply to comment] @ 12/14/10, 7:53 PM

@Hairil Rizal

Hairil..mudah-mudahan kita sama2 dapat memperbaiki hidup kita...aminn

abah_izz said...[Reply to comment] @ 12/14/10, 7:59 PM

@AngahSayang2314

betul& setuju sesangat..manusia tak akan lari dari melakukan kesilapan..oleh itu, kena sama2 perbetulkannya..bukan cari kesalahan...

abah_izz said...[Reply to comment] @ 12/14/10, 10:01 PM

@Kembara Perantau

betuk tu bro..saja la Lan,kat cni pun ada gak macam hang punya org atasan yg cam tu..hi..hi2. Aku buat ni b.p jer..coz,ada yg susah sangat nak appreciate sesuatu...

luahfikiran said...[Reply to comment] @ 12/15/10, 8:35 AM

SALAM,
MENGAPA NAK CARI KESALAHAN ORANG? DIRI TU LENGKAP DAN SEMPURNA KE? KITA CARI KESALAHAN ORANG, DAN ORANG PULA AKAN CARI KESALAHAN KITA.

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

ShoutMix chat widget