-Disebalik...Lens@ Kehidupan-

" -Pelbagai Kisah Mampu Diungkapkan.....-"

Lens@bah_izz

Mengapa Kita Menangis?

Published by ab@h_Izz under , , on Sunday, December 19, 2010

Aku pun menangis juga...


tapi belum lagi sampai ketahap ini.......
Aku menangis kerana terlalu sedih....,ada juga aku menangis kerana terlalu gembira ...kadang-kadang aku menangis juga kerana terlalu sakit.....banyak sebab untuk aku menangis dan juga tiada sebab lelaki  macam aku tak boleh menangis...

Sejak mula-mula aku melihat dunia ni pun aku dah menangis....sampai sekarang entah berapa kali aku menangis pun,aku tidak tahu.....mungkin belum tau  kira lagi masa tu....hu..hu..huu :( 


Mengapa kita menangis dan bersedih?

Apakah kerana kita ini kurang pandai dalam mensyukuri nikmat yang telah Allah berikan pada kita?
Apakah kita menangis karena ragu pada kuasa Allah?
Apakah kita menangis karena merasa tak sanggup menghadapi cobaan hidup?
Apakah kita menangis kerana  merasa Allah terlalu berat menguji kita?
Apakah kita merasa Allah itu tidak adil terhadap kita?

Bukankah Allah telah menjanjikan surgaNya bagi setiap hambaNya yang mampu melewati ujian hidup di dunia ini dengan baik?

Menangis atau bersedih bukanlah sesuatu yang hina, bergantung mengapa kita menangis. Menangislah jika itu mengingatkan kita pada Tuhan.
Menangislah jika itu membuat kita sedar bahawa kita ini benar-benar  makhluk yang lemah. Menangislah jika itu membuat kita sedar begitu banyak dosa-dosa kita selama ini .

“Maka mereka sedikit tertawa dan banyak menangis, sebagai pembalasan dari apa yang selalu mereka kerjakan”. (QS At Taubah: 82).

Sesungguhnya,  salah satu fungsi diciptakan air mata diantaranya adalah dapat meringankan beban kita dan membuat kita bahagia. Itu menangis bahagia namanya.


Sumber by ENSAIKLOPEDIA PETUA MELAYU LAMA
Picture by google image. Share

6 Comments...TQ:

Insan Marhaen said...[Reply to comment] @ 12/19/10, 9:15 AM

menangis dalam hati jer..

alienelliz said...[Reply to comment] @ 12/19/10, 12:58 PM

kalau x ad menangis sedih mana mungkin kita ad menangis kegembiraan..betul tak? yg sedih itu buat kita menilai adakah ianya sesuatu yg gembira ataupun tidak..eh paham x ni??hehe

THANKS SEBAB KOMEN KAT BLOG ALIENELLIZ!!!..=)

Hairil Rizal said...[Reply to comment] @ 12/19/10, 4:01 PM

Hmm...air mata yg lerai dari hati yg kesal atau jiwa yg tunduk pada kekuasaan yang Maha Pencipta itu mahal harganya...

Sbb susah nak menzahirkannya...walaupun itulah sebenarnya yg patut kita lakukan tiap hari...

abah_izz said...[Reply to comment] @ 12/19/10, 8:04 PM

@Insan Marhaen

IM ,menangis dlm hati tiada sapa yg tahu.....:)

abah_izz said...[Reply to comment] @ 12/19/10, 9:08 PM

@alienelliz

faham2,..setuju sangat :)

abah_izz said...[Reply to comment] @ 12/19/10, 11:08 PM

@Hairil Rizal

kekesalan yang lahir dari hati dan dizahirkan dgn airmata adalah tanda keikhlasan...betul,susah untuk menzahirkannya melainkan dengan sepenuh hati yg ikhlas sebagai makhluk yg lemah..

TQ Hairil atas ingat mengingati.

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

ShoutMix chat widget