-Disebalik...Lens@ Kehidupan-

" -Pelbagai Kisah Mampu Diungkapkan.....-"

Lens@bah_izz

" Dulu Lain...Sekarang Lain.."

Published by ab@h_Izz under , on Sunday, February 06, 2011
.


Bila lalu kat pantai tadi, aku tengok dah colourfull layang-layang sekarang. Nak bentuk apa, warna apa, gambar apa, semua boleh dapat. Untungnya kanak-kanak sekarang. Rasa nak main..... minta je duit kat mak ayah, terus boleh main, senang pulak tu nak naikkannya....tambah-tambah main kat tepi pantai yang anginnya memang sepoi-sepoi banyaknya.

Tapi disebalik itu, sebenarnya dia orang rugi, tak dapat mengenalnya dengan lebih dekat . Kita dulu kalau nak main, terpaksalah cari buluh, raut lidinya dan hanya bercorakkan kertas surat kabar lama sebagai badannya. Kalau nak cantik sikit, gunalah kertas warna. Itu pun belum tentu naiknya keudara. Tak mahir pasang terajunya, menjunamlah ianya. Aku masih ingat.......nak bermain pun terpaksa menunggu tatkala musim menuai padi habis . Itu sajalah tempat permainan selapang-lapangnya duhulu.....orang cakap , dulu lain sekarang lain....Betul! aku akur....seperti :

Pesanan Sayidina Umar Al Khatab :

" Didiklah anak-anakmu mengikut zamannya kerana mereka dilahirkan bukan pada zamanmu."
Share

17 Comments...TQ:

CTE said...[Reply to comment] @ 2/6/11, 9:45 AM

betul tu..saya dulu pun pandai buat layang2 sendiri tapi dari lidi penyapu aje...bapa saya pulak buat wau pakai buluh...wau pakai kertas sampul buku warna coklat tu...seronok kalau dapat naikkan...buat ekor dan jurai2 kiri kanannya .....teringat kisah masa dara sunti dulu....asyikkkk..

starsyeea said...[Reply to comment] @ 2/6/11, 10:40 AM

rindu plak nak men layang2...rindu nak kerat2 lidi...rindu nak ikat2 tali tangsi...hehe. kita dah lalu zaman tu...:)

ab@h_Izz said...[Reply to comment] @ 2/6/11, 11:58 AM

@CTE

hebat anak2 dara masa dulu..sekarang anak ada suruh buat layang2..dah lupa n hilang skillnya..kalau jadi pun, tak naik rasanya...unbalance

@mel said...[Reply to comment] @ 2/6/11, 11:59 AM

salam abah izz...

ya la abah rindu lak zaman dulu2..

tp yg paling best kata2 hikmah Saidina Umar Al Khatab "Didiklah anak2mu mngikut zamannya kerana ianya tidak dilahirkan di zamanmu"

dapat inspirasi la dari word tu abah izz..

ab@h_Izz said...[Reply to comment] @ 2/6/11, 11:59 AM

@starsyeea

masih boleh tunjuk skill..:}

ab@h_Izz said...[Reply to comment] @ 2/6/11, 12:06 PM

@@mel

w'salam..

itu la..bukan mudah nak mendidik anak2 zaman sekarang..dan seharusnya,tak boleh salahkan 'zaman' untuk menutup kelemahan kita...

nur said...[Reply to comment] @ 2/6/11, 12:23 PM

ye.. setuju..didik ikut zaman..
Jemput ke:ALL IN ONE

ahmad humairi said...[Reply to comment] @ 2/6/11, 12:47 PM

assalamualaikum,

zaman berubah, pemimpin juga mesti akur pada perubahan zaman.

Citarasa Rinduan said...[Reply to comment] @ 2/6/11, 1:15 PM

salam tenghari abah izz
zaman skrg senang kan?? semua main beli...

dulu2 kena raut lidi kelapa sawit...nak jadikan layang2 macam orang jantan...

last2 jadi senget..hehehhe..nasib abah bijak..dia oter sampai menjadi..

princess laila said...[Reply to comment] @ 2/6/11, 9:49 PM

suka ayt last tuh! :)
pesanan kahlifah n_n

ainnoraini said...[Reply to comment] @ 2/6/11, 10:16 PM

mase kecik2 dulu layang2 buat sendiri...saye tak la pandai nak buatnye tapi abang saya yg tolong buatkan...

terasa rindu pulak saat2 manis mase kat kg dulu2 berkejaran kat kawasan lapang dgn kawan2...

Hairil Rizal said...[Reply to comment] @ 2/6/11, 11:34 PM

Dulu pernah buat layang layang sendiri tapi tak pernah terbang elok pun. Hehe!

Aritu pegi Pantai Remis pun banyak jual layang layang ni.

Generasi skrg mmg lebih banyak dididik dgn cara membeli dari membuat kan?

ab@h_Izz said...[Reply to comment] @ 2/6/11, 11:47 PM

@ahmad humairi

seperti mana, apa yang rakyat mesir mahukan...

ab@h_Izz said...[Reply to comment] @ 2/6/11, 11:49 PM

@princess laila

semoga anak2 dan ibubapa sama2 memahami....

ab@h_Izz said...[Reply to comment] @ 2/6/11, 11:57 PM

@Hairil Rizal

ada benarnya statement last tu...ada duit semua boleh dapat,pokoknya kita sendiri yg mendidik...

NzA said...[Reply to comment] @ 2/7/11, 9:48 AM

dulu nk main layang kena wat sndiri...bila terbang tinggi rasa 1 kepuasan yg xtrhingga......

Kakzakie said...[Reply to comment] @ 2/7/11, 7:46 PM

Salam ab@h_Izz,

Jangan kata lelaki kakak pun dulu ikut buat lelayang. Guna lidi penyapu pun menjadi jugak. Main kat padang bola. Kekadang tersangkut atas pokok. Geramnya tak terkata. Itupun lupa mandi kalau tak dijerit. Hahaha....

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

ShoutMix chat widget