-Disebalik...Lens@ Kehidupan-

" -Pelbagai Kisah Mampu Diungkapkan.....-"

Lens@bah_izz

Bukan Roti Canai Saja Yang Kena Tebar....

Published by ab@h_Izz under , , on Saturday, February 12, 2011
 .


Wahh, bestnya dapat menjala seperti itu. Kalau kat kampung aku ni , dipanggil  'malunta'....cari sendirilah kut dalam bahasa apa istilah tu..ha..ha2. Dulu-dulu kat kampung aku, masa semua kerja-kerja bersawah menggunakan kudrat manusia, maksud aku tractor atau mesin padi belum digunakan lagi, ikan sepat,haruan, keli ,puyu  dll mesti banyak  time tu menghuni telaga-telaga dan parit-parit. Sekali tebar jala, penuh satu kawasan telaga itu, memang takde can dah ikan-ikan tu nak lari. Hasilnya,pasti berat dengan ikan -ikan masa nak angkat. Itulah kepuasannya.....

Tapi aku dari dulu sampai sekarang,apa yang aku terkilan....aku masih belum lagi mahir akan 'skill' menebarnya.Mungkin orang ingat senang kut,kadang-kadang jadi...kadang-kadang menguncup tak kembang-kembang.

Takper, nanti aku jumpa pakcik ni lagi, aku akan belajar darinya.....

Share

9 Comments...TQ:

Kakzakie Purvit said...[Reply to comment] @ 2/12/11, 4:06 PM

Assalamualaikum Ab@h_Izz,

Tengok memang nampak mudah. Kalau dah kata tak ada skill, kakak confirm bila Ab@h_Izz lontar je, ikan yg lari. Hahaha....

perjalanan pulang said...[Reply to comment] @ 2/12/11, 4:15 PM

lenguhlah pinggang, tebar tak menjadi

ab@h_Izz said...[Reply to comment] @ 2/12/11, 4:56 PM

@Kakzakie

waalaikumsalam kakzakie,

betul,nampak cam senang jer..kalau dh tak kembang, kena sipi-sipilah ikan2 tu semua.

ab@h_Izz said...[Reply to comment] @ 2/12/11, 4:58 PM

@Panglima Muda

kalau baling tak betul...
tapi mesti PM dah banyak pengalaman semua ni kan...

adrenalina said...[Reply to comment] @ 2/12/11, 5:02 PM

wah...cantik!!

zh-ena said...[Reply to comment] @ 2/12/11, 6:52 PM

mmg tak tahu la nak buat hehehhehe
tau mkn jea

Tinta Emas said...[Reply to comment] @ 2/12/11, 8:15 PM

pe-pe pun..menjala lebih baik drpd memancing....betul tak?

Rabak said...[Reply to comment] @ 2/12/11, 10:23 PM

malunta.... hahahahah! kat kedah org pggil MELONTAQ! ^^

PCL said...[Reply to comment] @ 2/13/11, 9:57 AM

salam , mai banting la..kat sini ikan sepat, talapia...udg galah pon banyak lagi...ingat nak beli 'lunta' satu la nanti...leh join sama...

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

ShoutMix chat widget