-Disebalik...Lens@ Kehidupan-

" -Pelbagai Kisah Mampu Diungkapkan.....-"

Lens@bah_izz

Marahkan Anak....

Published by ab@h_Izz under , on Wednesday, October 27, 2010
Salam...


Taktauler korang tengok ke citer2 melayu kat TV ni hi..hi...tapi aku baru2 ni aku ada tengok citer kat TV3...sinopsis dia pasal ....
Seorang bapak ni memang tak suka@selalu sangat marah kat anak2 dia dan bini dia,ada saja yang tak kena ngan anak2 dia..sampaikan anak2 dia nak main dalam rumah/bising sikit pun takleh, siapla anak2nya kalau buat bising...tapi kat luar/tempat kerja sibapak ni bukan main happy lagi, siap boleh gurau senda & bermesra ngan pompuan lain. Apa yang anak2 minta semuanya tak ditunaikan, walaupun nak gie jalan2 cuti sekolah....Last2, satu kejadian samun berlaku kat rumah tatkala sibapak ni sedang berseronok kat luar dan akhirnya kesemua mereka dibunuh ekoran si bapak ni yang buat tak tau apa yang berlaku walaupun telah dihubungi oleh isterinya. Lepas tu..barulah sibapak ni insaf akan sikapnya , kesemua yang dibenci terasa begitu disayangi dan dihargai......tapi semuanya dah tak berguna. Lebuh kurangla..Faham kut..2 jam nyer punya citer aku buat tak sampai seminit..ha..ha2....



" ainin sofiya....apsalla teramat nakal sesangat ni...."

Intro je tu....sebenarnya betul jugak,kekadang terasa gak kalau marahkan anak memang tak ingatla, bukan aku ni garang sangat, tapi bila dah anak2 tu tak makan saman mau naik hantu dibuatnya....bila anak satu okla,tapi bila dah masuk 2,3 dan seterusnya..wow, ingatkan boleh jadi kawan,tapi jadi kawan gaduhlak....ha..haa. Tula yang kat atas tu anak aku yang no.2... baru 3 tahun, memangla nakal sesangat,macam2 dibuatnya yang membuatkan aku selalu dan terpaksa marah...ha..haa2. Huh...semua dah rasa, kena "pekk" ,kena cubit, kena rotan, kena kurung kat bilik gelap semua dah rasa...tapi sekejap jela, lepas menangis kena marah,tak sempat kering air mata..dah dibuatnya balik . Bertuahnya budak ni...dialah hero yg buli adik2nya dan kakaknya juga....dan sebelum aku publish n3 ni, aku dapat call dari ummiizz yang dia baru je basahkan kat bilik air kerja rumah kakaknya untuk dihantar esok.... ishh2.


Tapi kalau dia takde atau tidor...memang akan terasa amanya, dan terasa sunyinya pulak.....dan bila dah takde barulah tau dia begitu dihargai atas sumbangan kenakalanya itu.......

Tulah.. sedikit pengajaran dari cerita tv kat atas, sebenarnya takehla nak marah2 anak tak tentu pasal,cam citer tu, takkanla anak2 kita nak main, nak bising2 sikit pun tak boleh, kalau dah takde baru terasa lak nanti. Yelah dulu kita jugak yang tak sabar2 nak anak kan!..hu..hu, biarlah kita jadi kawan dan biarlah juga diaorang rasa hormat, bukan takut kat kita........TEGAS tak semesti perlu MARAH kan!.....aku pun kena cuba ikut ni . Ape pun kenalah SABAR dalam mendidik anak2 yang tengah 'menjadi' ni....

p/s: Pasal bapak tu ngan pompuan lain...kita bincang lain kali yer @ sendirila pikir...hu..hu2
Share

12 Comments...TQ:

|| NaFiRaa || said...[Reply to comment] @ 10/27/10, 10:59 AM

betol tu~ kalo dah ade anak memang kena bersabar banyak2!! kalo ikutkan marah kita memang selalu dapat sakit ler anak tu~ tapi kadang2 geram jugak ngan perangai dia.. dapat cubit sikit pon jadik lah.. geram punye pasal..:)

p@kcikLie said...[Reply to comment] @ 10/27/10, 11:12 AM

salah sorang dr ramai2 tu mesti ada yg buat hal cmni...bagusla tu ada jg penghibur...tgh nakal biasala bebudak la katakan...dlm segala hal lebih2 lg dgn anak2 "jgn ikut perasaan nt pengsan..jgn ikut hati nt mati plak......"

abah_izz said...[Reply to comment] @ 10/27/10, 11:21 AM

@|| NaFiRaa ||

tula..ingatkan boleh ler nak dengar cakap..anak pun dah tak heran kalau setakat cubit2 ni..tu yang kena gakler sekali-sekala..hi..hi2

abah_izz said...[Reply to comment] @ 10/27/10, 11:25 AM

@p@kcikLie

mmg pun,ni jugak la yang menjadi cucu dan anak sedara kesayangan atokmak/makcik2 dia...mulut&teletah yg bykkan..

pesanan yg bagus...kena ingat tu..

Liana said...[Reply to comment] @ 10/27/10, 11:34 AM

huhuhu...betul tu... nak mendidik anak bukannya mudah... memerlukan kesabaran yg tinggi...

anak saya pun sepatent la kita...

abah_izz said...[Reply to comment] @ 10/27/10, 1:01 PM

@Liana

Muaz & Muiz yer...hi..hi lagilakan,sama2 naik.. dua2 hero lak tu...takper org cakap dh besar nnt senang kut..aminn

AshAnas said...[Reply to comment] @ 10/27/10, 5:11 PM

tu la, anak sy br je 1 thn 7 bln. umo2 gini la anak mmg tgh lasak n tgh nk cuba benda2 baru dlm dunia dia kan... kdg2 bila penat tu, tak terlayan jugak, ada gak termarah die... tp bile tgk muka die, sayu sgt... nyesal marah die pdahal die bkn tahu ape2 pun... cepat2 sy kiss die n suh die kiss sy blk... kesian sgt, hehe...

Insan Marhaen said...[Reply to comment] @ 10/28/10, 12:25 AM

kena pi belajar bagaaimana untuk lembut dalam tegas mendidik anak..

aNiS tHe BumbleBee said...[Reply to comment] @ 10/29/10, 2:35 PM

hummm...betol2..si uyin baru je curah air sabun kt lantai bilik tadi..darah naik,tp dia cepat2 kata sori,cium tangan....haih!camno nk marah???


mmg kena tegas kan.kalau dia nakal,nk cubit,kena bgtau,ni mak/abah cubit ni,sebab awk buat mcmni(bgtau kesalahan).kalau takat suara tarzan tu,dlm rumah ni standard dah.seb baik jiran2 xpaham apa kami ckp.dugaan nk besarkan anak kan...

abah_izz said...[Reply to comment] @ 10/30/10, 12:35 AM

@AshAnas

tu kecik lagi tu..sian lagi nak pukul2 ni, lagipun tak faham lagi kalau nk marah/nasihat kan! tgh lasak dan ingin tahu benda2 baru...ni makbapak kena layann

abah_izz said...[Reply to comment] @ 10/30/10, 12:37 AM

@Insan Marhaen

rasanyer IM mesti lebih berpengalaman dalam soal nikan...mungkin juga boleh belajar dari IM.

abah_izz said...[Reply to comment] @ 10/30/10, 12:55 AM

@aNiS tHe BumbleBee

Antara taktik bebudak yg berkesan utk elak kena marah...hi..hii2

biasanya lepas kena pukul akan menangisla..dan hangguk/sedar kut apa dia buat silap.Tula...sekejap je...buat lagi.Dalam kes cam gini..kenala banyak2 bersabar...

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

ShoutMix chat widget