-Disebalik...Lens@ Kehidupan-

" -Pelbagai Kisah Mampu Diungkapkan.....-"

Lens@bah_izz

Jom Pekena Tuak....

Published by ab@h_Izz under , on Tuesday, October 19, 2010
Salam....

"Jom abah..pekena tuak"..ni kalau aku ajak abah aku minum tu, tentu dah kena pelangkung dah rasanya....ha..ha2

ni la air tuak....ada yg jual cam ni..@ dlm botol ..

...tapi kat sini, Errkk....Alhamdulillah, lega rasanya...baru lepas pekena Air Tuak kat area pantai Kelulut,masa OTW nak balik dari Inspection kat Kerteh...He..he...dulu yang aku tau, tuak ni seangkatan dengan 'air todi' yang selalu 'diorang' minum untuk kasi itu mabuk & kepala pusing2 . Tapi bila mai kat area pantai timur ni memang depa dah biasa minum itu air...tambah2 lagi minuman febret time2 bulan posa. Tu yang dulu aku tak berani minum sangat...hi..hi2 takut mabuk. Tapi takdelah...mungkin kalau dah simpan lama ,2-3 hari ke..barulah mabuk kut...dah jatuh hukum haram lak nak meminumnya....tu yang kena jaga2 sikit noo. Tapi sebenarnya kalau belah2 selain dari pantai timur air ni dipanggil juga Air Nira.So.....bunyi je yang tak sedap sikit...tapi rasa boleh tahan gakler.

..proses menyandat mayang kelapa...

Sedikit info yang aku tau....air tuak @air nira ni dihasilkan melalui proses menyadat mayang kelapa ( aku pun kureng tau..tengok gambarla camne) pastu tadah ngan bekas...la ni 'advance sikit' , tu pakai botol mineral menggantikan buluh., Air ni sepatutnya gi masuk kat dalam buah kelapa...tapi tengah2 jalan dah kena pintas masuklah kat dalam bekas tu...Air tu la yang dinamakan Air Nira/Tuak...al kisahnya


Sedapke ?.....terpulang kat korangla..tapi pi la pekena dulu....manis ada masam pun ada ,hi..hi2..




p/s : Kredit to pokcik & zukeri fotopages atas pic&info......tq Share

15 Comments...TQ:

NARDtheNERD said...[Reply to comment] @ 10/19/10, 7:29 PM

penah try air nira ni.
xsuka. manis sgt.
hehe.

cemomoi said...[Reply to comment] @ 10/19/10, 8:58 PM

taK BRapa Nak g

Insan Marhaen said...[Reply to comment] @ 10/20/10, 12:04 AM

IM selalu tengok kat tepi jalan. tapi malas nak singgah rasa.

pekena cendol lagi best...

abah_izz said...[Reply to comment] @ 10/20/10, 12:41 AM

@NARDtheNERD

ye ke manis sesangat..tu air kelapa kut..he..he2

abah_izz said...[Reply to comment] @ 10/20/10, 12:43 AM

@cemomoi

So...cannot go lah...toi..toi2

abah_izz said...[Reply to comment] @ 10/20/10, 12:47 AM

@Insan Marhaen

tula pasai..kat cni payah nak dpt cendoi tepi jalan...waa minat gak tu klau dpt pekena cendoi pulut + rojak...hu..hu2

aNiS tHe BumbleBee said...[Reply to comment] @ 10/20/10, 1:12 AM

pernah rasa gak masa duduk ganu dulu.tak tertelan rasanya.minum air kosong je lah sonang.hihi!

abah_izz said...[Reply to comment] @ 10/20/10, 2:31 AM

@aNiS tHe BumbleBee

ooo...mu dok Dungung lu...hi..hi,tak mencabarla minum air kosong jer...

p@kcikLie said...[Reply to comment] @ 10/20/10, 8:49 AM

balik kedah selalu pekena gak..area otw ke Tg Dawai..tapi ni nira Nipah..lbh krg kot rasanya..

Ieda Al-Habsyi said...[Reply to comment] @ 10/20/10, 11:33 AM

air tuak pertama kali rasa lepas kawin ngan hubby. dia suka betoi..kalo blk ke besut, mesti dia beli :)

a.z.r.i.n.a.03.07 said...[Reply to comment] @ 10/21/10, 12:33 AM

tak pernah cuba pulak air nira ni..

tapi ada dengar orang citer.

Elok lagi minum air kelapa kottt...

abah_izz said...[Reply to comment] @ 10/21/10, 3:19 PM

@p@kcikLie

mungkin sama kut..tapi tengok jenis kelapa gak..mungkin kelapa laut lagi sedap...

abah_izz said...[Reply to comment] @ 10/21/10, 3:20 PM

@Ieda Al-Habsyi

dah orang belah p.timur..febret diaorang la...hi..hi2

abah_izz said...[Reply to comment] @ 10/21/10, 3:25 PM

@a.z.r.i.n.a.03.07

cuba try test la...mana tau boleh 'mengidam' air ni lak nanti, boleh mai cni selalu.

Love is Life said...[Reply to comment] @ 10/23/10, 3:12 PM

wah.....cam bez ja...mau try ar nt...:P

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

ShoutMix chat widget