-Disebalik...Lens@ Kehidupan-

" -Pelbagai Kisah Mampu Diungkapkan.....-"

Lens@bah_izz

- Sampul Raya...Duit Raya -

Published by ab@h_Izz under on Saturday, September 04, 2010

Salam…

Setiap kali nak Raya…budak2lah yang paling seronok…Yang mana berkemampuan berpasang-pasanglah baju raya diorang…yang mana kurang bernasib baik pun…kadang2 ader saja insan2 yang sudi memberikan kecerian kepada mereka….Dan yang paling dinanti-natikan setiap kanak2 ni pabila Hari Raya adalah…”Duit Raya………..” So..kita yg bukan kanak2 lagi ni kenalah 'prepare' akan hak mereka....



Pasal sampul lak...Memang tiap2 tahun akan guna sampul dari bank2 kt Mesia ni....tak minat guna sampul2 yg jual or 'brand' lain....."mungkin dapat free kut.." tapi sajer ..hobi aku dulu2 memang akan dapatkan sampul2 dari bank2 yang lain...bermacam2 caralah...yang pastinya aku dapat.Tapi tahun nila kot tk berapa nk rajin...lagipun...ade bank dh tak kuarkan sampul sendirilak....bajet kut..... Tu yang kuarkan sampul2 collection hok lama2 yang tk habis-habis dari dulu......sib baik ade.....




Ingat lagi masa kita kecik2 dulu kt kampung…dari lepas sembahyang raya bermulalah pengembaraan mereka dari rumah ke rumah untuk …Dari rumah sendiri..ke rumah jiran…ke rumah sedara..dan rumah2 kat kampung serta kampung seberang habis diziarahi…dulu nilainya tak sehebat sekarang….sekupang…ke lima kupang je kita dapat pada sesebuah rumah…duit siling lak tu…memang berat sangatla kiri kanan poket yang diisi…mana ada sampul2 raya cam kt atas tu... Tapi dulu bebudak dulu "tak pernah kesahh pun...."..Zaman dulu rasenya bebudaknya tak macam zaman sekarang…..

Sekarang....( tak semualah )..lagi hebatlah 'operasi collect duit raya'....sampaikan yg datang..anak sape..dok mana pun.. tuan rumah tak tau....tu takpelah...kekadang tu hidang kuih raya pun tk nak makan....Nak tunggu duit raye je..bila bagi duit raya....depan2 tu gak dibukaknyer....adelak yang nakal2 sikit tu...terkeluar komen2 yg tak sepatutnya...tunggu jelah kuar rumah dik oii!....tak kemana duit tu....pastu..kalau bagi lebih sikit....ramai gak nanti..geng2 seangkatannya memeriahkan majlis....

Sebenarnya tak salah pun..cuma tak berape betul sikit kut....Nama pun budak2..tapi time budak2 lah yang nak kena diperbetulkan....

" Sekadar renungan........yang pastinya kita semua pernah dapat gak "dapat duit raya......."

Share

12 Comments...TQ:

Insan Marhaen said...[Reply to comment] @ 9/4/10, 11:03 AM

masih tak dapat sampul raya dari mana-mana bank pun seperti tahun-tahun sudah...

|| NaFiRaa || said...[Reply to comment] @ 9/4/10, 11:19 AM

tahun nih pon dapat sebungkus jek sampul raya time tukar duit.. pastu ai mintak opisboy tolong amik kat bank kampeni.. skali satu bandle dia bawak balik..muahahha..

zaman kita dulu dapat sikit pon bukan main sonok lagi.. budak skrg kalo bagi syiling x mau dia..

pakcikLie said...[Reply to comment] @ 9/4/10, 12:22 PM

salam, lalu kt Kelantan singgah beli mas dinnar or dirham ke..bleh gak bg ank2 buah..tu syiling gak tu...ade lg ke??

a.z.r.i.n.a.03.07 said...[Reply to comment] @ 9/4/10, 12:37 PM

budak2 sekarang mulut laser sungguh..

tanya dulu bagi duit berapa sebelum masuk rumah...

hehe..lucu pun ada..

abah_izz said...[Reply to comment] @ 9/4/10, 1:01 PM

To Insan M : takper...beli yang gambar duittu..takde duit bagi tu pun boleh.....

To NaFiraa : betul2..even syiling singgit dulu pun...padahal same je..

To pakcikLie : haii..bankrup tu..tokey mas pun bg duit kertas je...ha ha2


To azrina : memang pun...harap2 anak2 kita tk macam tulah...kena pesan awal2...malu kang

sahromnasrudin said...[Reply to comment] @ 9/4/10, 10:27 PM

salam ziarah..trime kasih berkunjung ke blog sy..semoga berkunjung kembali ya

aNiS tHe BumbleBee said...[Reply to comment] @ 9/5/10, 3:22 AM

aduyaii..sampul blom ade lagi.rasa cam nk buat rekaan inovatif skit la tahun ni.nk buat sampul pakai sokabar.keekeke!buleh gitu?kut2 la jadi trend pulak kannnss..hihi!

abah_izz said...[Reply to comment] @ 9/5/10, 5:34 AM

To Shahrom :Same2...Salam kenal juge

abah_izz said...[Reply to comment] @ 9/5/10, 5:51 AM

To Anis....Bee: idea yg menarik..leh dikormesialkan...tp guna sokabaq jawila....nnt raya cina sokhabaq nanyang siangpau lak..deepavali lak guna tamilnesan nya...ha.ha 1 malaysia

white rose said...[Reply to comment] @ 9/5/10, 9:01 AM

ade sediakan duit raya tuk sy tak?
wajib sedikan sebab sy ni masih kanak2 ribena...

yeeeeehaaaaaaaaaaa...

cemomoi said...[Reply to comment] @ 9/5/10, 10:20 AM

salam ramadhan dan syawal yang bakal menjelang

tahun ni tak banyak dapat... seblom ni ada kaki kat ppz, banyak le stok

abah_izz said...[Reply to comment] @ 9/5/10, 6:08 PM

To White Rose : Nak duit raya mai la dtg rumah...kanak2 ribena tk leh bagi bayak2..nnt takut hilangg..


To cemomoi : salam ramadhan..salam syawal n salam kenal juge..

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

ShoutMix chat widget