-Disebalik...Lens@ Kehidupan-

" -Pelbagai Kisah Mampu Diungkapkan.....-"

Lens@bah_izz

Celoteh Anakku

Published by ab@h_Izz under , on Tuesday, April 05, 2011
Sembang2 ngan anakku yang berusia 4 tahun,Ainin Sofiya.Kepetahannya bercakap seringkali membuatku terhibur...


Situasi 1 :(perbualan seharian kami bila time nak tido )


Ainin : Ummi...ainin nak abah...
Ummi : Abah kan dah mati...
Ainin : Oohh abah dah yang kena tanam kat pasir tu ye...
Ummi : emmm (sayu )
Ainin : ainin nak abah...(dgn nada merengek n tak puas ati)
Ummi : nantila bila ainin dah besar cam mak cu n mak wa, abah datang..nnti cuti kita gi kubur ye, tgk abah.


Situasi 2 : (bila dah beberapa minggu...)
Ainin : ainin nak abah...
Ummi : abah kan dah x de...
Ainin : tapi mase dulu ader jer...
Ummi : tu dulu, ni skarang. Ainin ingat x yg abah sakit kt hspital tu...nnti kita gi kubur lg ye.
Ainin : ala gi kubur pun, x dapat jumpa ngan abah pun..


Sayu n aku terkedu. Aku pujuk anakku2 ini dgn memberikan setiap org ankku ini dgn sehelai baju yg sringkali arwah pakai utk mengubat rindu. Setakat ini caraku tadi dpt merawat sikit emosi "kehilangan" yg dialami oleh mereka.




Ramai yg kata muka si Ainin banyk ikut arwah abahnya especially part matanya. Tapi tulah yg si ainin ni mmg byk cakap tp si arwah ni jenis pendiam...Ainin2x... Share

10 Comments...TQ:

wida said...[Reply to comment] @ 4/5/11, 9:14 AM

sayunya baca n3 ni.
budak2 mmg tak phm lagi erti kematian..ummi izz kuatkan hati yer

p@kcikLie / mamadiana said...[Reply to comment] @ 4/5/11, 9:17 AM

Ainin...ainin..., antara anak arwah yg paling rapat dengannya...susah jg nk terangkan pada mereka yg masih kecik2 ni...
kesabaran seorang ibu adalah kekuatan bagi anak2 untuk menghadapinya...be the best of mom 4 yr childrens..

@pakngah

|| NaFiRaa || said...[Reply to comment] @ 4/5/11, 9:27 AM

sebak plak baca n3 nih.. x dapat nak bayangkan kalo saya di situasi ummi izz.. moga ummi izz kuat semangat yer..

ahmad humairi said...[Reply to comment] @ 4/5/11, 9:41 AM

Saya juga merindui abah_izz. Al fatihah sekali lagi.

NzA said...[Reply to comment] @ 4/5/11, 11:39 AM

sedih n sebak baca n3 ni...moga ummi_izz n anak2 tabah.

Kembara Perantau said...[Reply to comment] @ 4/5/11, 10:42 PM

Emm ainin iras sangat macam arwah,kesian ainin...Insyaallah semuanya ada hikmah, semoga anak2 ummi izz berjaya kesemuanya...

Zaidah said...[Reply to comment] @ 4/6/11, 4:18 PM

sedihnyer zai baca....kekadang anak2 memang sukar untuk kita terangkan akan hakikat sebenar yang bahawa orang tersayang telah tiada....semoga ummi tabah

Kakzakie said...[Reply to comment] @ 4/7/11, 12:15 PM

Assalamualaikum UmmiIzz,

Kakak rasa terharu sesangat.

Ainin tak faham lagi. Dia merindui abahnya. Betapa sukarnya Ummi hendak menerangkan anak yg masih belum mengerti lagi kan...

Sabarlah Ummi_Izz....

Alin Marlini said...[Reply to comment] @ 4/7/11, 1:36 PM

Semoga abah_izz ditempatkan bersama-sama org beriman. Smg anda menjadi seorang yang tabah. Saya juga tidak dpt membayangkan bgmana keadaan saya jika berada ditempat anda.

Anonymous said...[Reply to comment] @ 7/1/11, 10:38 PM
This comment has been removed by a blog administrator.

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

ShoutMix chat widget